آخرین اخبار و وضعیت اکران در سینما و تئاتر
تاریخ انتشار: ۲۷ خرداد ۱۳۹۶ | کد خبر: ۱۳۷۰۵۱۱۵
نمایش فیلم مستند تجربی کیارستمی در بلاروس، تمدید اجرای دو نمایش، اجرای تئاتری ویژه کودکان در کانون، معرفی هیات انتخاب جشنواره شهر و... از جمله خبرهای دریافتی سینما و تئاتر است.
به گزارش قدس آنلاین، فیلم مستند- تجربی «عباس کیارستمی»به کارگردانی میدیا کیاست، از هنرجویان مدرسه ملی سینمای ایران، در جشنواره فیلم Vagrant بلاروس شرکتخواهد کرد.
بیشتر بخوانید:
اخباری که در وبسایت منتشر نمیشوند!
این فیلم در طول جشنواره برای اولین بار در محوطه داخلیِ موزهی تاریخی ملی بلاروس در شهر مینسک در روز ۲۳ جولای به نمایش درخواهد آمد و با ۳۰ اثر دیگر از کشورهای مختلف در بخش مسابقه به رقابت خواهد پرداخت.
فیلم کوتاه «عباس کیارستمی» نگاه تازهای به آثار عباس کیارستمی کارگردان فقید سینمای ایران دارد که در آن تصاویر آرشیوی به کار رفته و از آواز شهرام ناظری نیز روی متن و تیتراژ فیلم استفاده شده است.
تمدید اجرای دو نمایش تا ۹ تیر ماه
نمایشهای «در میان ابرها» و «شنیدن» به دلیل استقبال تماشاگران تا ۹ تیر ماه در تئاتر مستقل تهران تمدید شد.
نمایش «در میان ابرها» پیش از این ۱۲ سال پیش در تالار قشقایی مجموعه تئاتر شهر با بازی حسن معجونی و باران کوثری اجرا شد و پس از آن در بیش از ۲۰ کشور دنیا به نمایش درآمده بود. این نمایش دو داستان موازی است که در یک داستان به موضوع کوچ ایل قشقایی و در داستان دیگر به موضوع مهاجرت ایرانیها به خارج از کشور میپردازد.
در این نمایش حسن معجونی، باران کوثری و شیوا فلاحی به عنوان بازیگر حضور دارند.
نمایش «شنیدن» نیز پیش از این در سال ۹۴ در تالار چهارسو تئاتر شهر با بازی الهام کردا، مهین صدری، مونا احمدی و آیناز آذرهوش اجرا شد و در فستیوالهای مختلف روی صحنه رفت. «شنیدن» داستان دختری خوابگاهی است که توسط دوستش متهم به اجازه ورود یک پسر به خوابگاه داده است و اکنون در مظان اتهام، باید از خود دفاع کند.
نمایش «در میان ابرها» ساعت ۱۹ و نمایش شنیدن ساعت ۲۱ در تئاتر مستقل تهران به روی صحنه می روند.
اجرای ویژه تئاتر کانون
نمایش «پرنده و فیل» به کارگردانی حمید کیانیان با مشارکت و نقشآفرینی کودکان دارای نیازهای ویژه (نابینا، ناشنوا، کمتوان جسمی و حرکتی) از هفتم تیر در مرکز تئاتر کانون به روی صحنه میرود.
«پرنده وفیل» سومین نمایشی است که در حوزه تئاتر فراگیر در مرکز تئاتر و تئاتر عروسکی کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان به روی صحنه میرود.
این نمایشها با هدف آمادهسازی کودکان و نوجوانان دارای نیازهای ویژه برای ورود به جامعه، تولید شده و به روی صحنه رفته و میروند.
استفاده از فرصتهای برابر آموزشی و فرهنگی و تحقق عدالت فرهنگی، استفاده از خدمات فرهنگی برای همه کودکان و نوجوانان، توجه به تعلیم و تربیت و زندگی در شرایط سخت، شکوفایی استعدادهای این کودکان و نوجوانان، ایجاد اعتماد به نفس و قدرت تصمیمگیری صحیح و سوق دادن آنان به مراکز فراگیر کانون از دیگر اهداف تولید این آثار هنری است.
«پرنده و فیل» به قلم داوود کیانیان نیز روایت پرندهای است که جوجههایش توسط فیل بزرگی از بین میروند. این پرنده تصمیم میگیرد با توجه به جثه کوچک و ظریفش با استفاده از نیروی اندیشه و فکر فیل را شکست دهد.
«پرنده و فیل» کاری از گروه تئاتر معلولان جسمی حرکتی موسسه خیریه توانمندسازی بچههای باران مشهد است و مریم شمس کلوخی، مرتضی جوانشیر، محمد شهاب مهدیزاده، داوود بیگلری، مریم سلیمانخواه، زهرا بابایی، ملیحه همایونی و خلیل قاسمی به عنوان بازیگر در این نمایش ایفای نقش میکنند.
طراحی صحنه و نور را حمید کیانیان، آهنگسازی آن را معین مشیرپور و طراحی و دوخت لباس را زینب رشتی، به عهده داشتهاند.
همچنین سمیرا صالحزاده منشی صحنه و یاور کیانیان مسوول پخش صوت این اثر نمایشیاند. سمیرا سیادت نیز طراح پوستر و بروشور نمایش است.
این اثر که پیشتر در جشنواره بینالمللی تئاتر امید آفرین اصفهان در سال ۱۳۹۵ برگزیده شده، قرار است از هفتم تا بیست و پنجم تیر ۱۳۹۶ همه روزه به جز شنبهها ساعت ۱۹ و صبحها با هماهنگی قبلی ویژه مهد کودکها و مدارس در سالن گلستان مرکز تئاتر کانون به روی صحنه میرود.
هیات انتخاب بخش بین الملل جشنواره فیلم شهر معرفی شدند
مصطفی احمدی، سعید عقیقی، مسعود مددی، مستانه مهاجر و حسن نجاریان با حکم سیدعلی احمدی دبیر ششمین جشنواره فیلم شهر به عنوان اعضای هیات انتخاب این رویداد هنری معرفی شدند.
در طول کمتر از سه ماه تعداد ۷۵۰ فیلم از کشورهای اسپانیا، آرژانتین، مکزیک، برزیل، انگلیس، فرانسه، ایتالیا، پرتغال، هلند، پاکستان، ترکیه، لبنان، قزاقستان، ترکمنستان، استرالیا، کانادا، بلژیک، اتریش و... به دبیرخانه بخش بین الملل ارسال شده و این اعضای هیات انتخاب ارزیابی خود را از هفته گذشته آغاز کرده است.
الهه نوبخت مدیریت بخش بین الملل ششمین جشنواره فیلم شهر را برعهده دارد.
«مصطفی احمدی» متولد ۱۳۴۹ از تهران و دانش آموخته سینما- آکادمی فیلم نیویورک است. وی عضو هیات داوران بخش فیلم اول در پانزدهمین و هفتمین جشن خانه سینما، عضو هیات داوران بخش عکاس جشنواره تیرگان- تورنتو ۲۰۱۷ و رییس انجمن صنفی برنامه ریزان و دستیاران کارگردان سینما نیز بوده است. فیلم های سینمایی نزدیکتر و بیحساب از ساخته های وی به عنوان کارگردان است.
«سعید عقیقی» متولد ۱۳۴۹ کرمانشاه، دارای مدرک دکترا و مدرس تاریخ سینما، تحلیل فیلم و فیلمنامه نویسی در دانشکده سوره و سینما تئاتر است. وی همچنین عضو کمیته انتخاب بخش بین الملل جشنواره فیلم فجر بوده است. کارگردانی و فیلمنامه نویسی فیلم تلویزیونی داستان دوست، نگارش فیلمنامه های سینمایی هفت پرده، شب های روشن و صداها نیز در کارنامه وی به چشم میخورد.
«مسعود مددی» متولد ۱۳۴۲ در بندر ماهشهر، کارشناس کارگردانی سینما و کارشناس ارشد ادبیات دراماتیک از دانشگاه هنر است. وی سابقه تدریس در دانشگاه هنر و سوره و کارگردانی فیلم سینمایی «گیتا» را دارد. ساخت ویدیویی «فراموشی»، فیلم های کوتاه «روی آسفالت داغ»، «حریم» و «صورتک» نیز از جمله فعالیت های وی به شمار می رود. همچین ترجمه کتابهای «از کلمه تا تصویر» و «دستور زبان نما» نیز توسط مددی انجام سده است.
«مستانه مهاجر» متولد ۱۳۵۳ تهران و دانش آموخته رشته تدوین از دانشگاه سوره و مدرس تدوین در موسسه کارنامه است. وی تهیهکنندگی فیلم های سینمایی مانند اسرافیل، هلن، تهران–نیویورک و زیر این سقف خاطرات مدفون را برعهده داشته است. تدوین بیش از ۸۰ فیلم سینمایی مانند: بانی، کارگران مشغول کارند، سوت پایان، تسویه حساب، آتش بس ۱ و ۲، سوپر استار، کنعان و... توسط مهاجر انجام شده است.
«حسن نجاریان» متولد ۱۳۴۴ از تهران است. وی قائم مقام بنیاد سینمایی فارابی، قائم مقام جشنوارههای فیلم کودک و فجر، عضو هیات انتخاب بین الملل جشنواره های فیلم کوتاه و دفاع مقدس بوده است. وی همچنین به عنوان دستیار کارگردان، مدیر برنامه ریزی و مجری طرح فیلم های سینمایی فرزند خاک، سرو زیر آب، سلام بمبئی، دکل، طوفان شن، سریال مریم مقدس، مردان آنجلس، یوسف پیامبر، ملاصدرا، در چشم باد، فصل اول سریال شهرزاد و... حضور داشته است.
ششمین جشنواره بینالمللی فیلم شهر از ۹ تا ۱۴ تیرماه به دبیری سیدعلی احمدی در تهران برگزار میشود و مهلت ارسال آثار به بخش ملی جشنواره تا ۳۱ خردادماه تمدید شده است.
باد در علفزار میپیچد در سینماتک خانه هنرمندان ایران
فیلم سینمایی «باد در علفزار میپیچد» به کارگردانی خسرو معصومی در سینماتک خانه هنرمندان ایران به نمایش درمیآید.
فیلم سینمایی «باد در علفزار میپیچد» به کارگردانی خسرو معصومی و تهیه کنندگی فتح اله جعفری جوزانی ساخته سال ۱۳۸۶ دوشنبه ۲۹ خرداد ساعت ۱۷:۳۰ با حضور کارگردان فیلم در سینماتک خانه هنرمندان ایران به نمایش درمیآید.
در خلاصه داستان این فیلم آمده است: شوکا دختر جوانی است که به علت فقر خانواده مجبور به ازدواج با پسر عقب افتادهای میشود تا کمی از بار مشکلات خانواده کم شود، اما جلیل شاگرد خیاط دل در گرو شوکا دارد و این موضوع اتفاقاتی را به وجود میآورد و..
باد در علفزار میپیچد در بخشهای سینما ایران و بخش بینالمللی بیست و ششمین دوره جشنواره فیلم فجر شرکت داشته است و توانسته به عنوان فیلم برگزیده بخش بینالمللی این جشنواره انتخاب شود. همچنین این فیلم در دوازدهمین جشن خانه سینما تندیس بهترین فیلم و بهترین صدابرداری را در سال ۱۳۸۷ کسب کرده است.
فیلم سینمایی «باد در علفزار میپیچد» دوشنبه ۲۹ خرداد ساعت ۱۷:۳۰ در سینماتک خانه هنرمندان ایران به نمایش درمیآید.
۲۰تیرآخرین مهلت ارسال اثر به جشنواره سلامت
آخرین مهلت ثبت نام و ارسال آثار به دومین جشنواره فیلم سلامت ۲۰ تیر ماه خواهد بود.
به گزارش روابط عمومی دومین جشنواره فیلم سلامت، علاقمندان به شرکت در این جشنواره میتوانند آثار خود را تا ۲۰ تیرماه به دبیرخانه این جشنواره تحویل دهند و اسامی آثار پذیرفته شده ۲۰ مرداد اعلام میشود.
تمامی آثار مرتبط با تامین، حفظ و ارتقای سلامت جسمی، روانی، اجتماعی و معنوی (نظیر پیشگیری و درمان انواع بیماریهای واگیر و غیر واگیر و بیماری های خاص، ترویج تغذیه سالم، تحرک فیزیکی، دوری ازدخانیات، دوری از مواد مخدر و محرک، دوری از الکل، زندگی عاری از خشونت و آسیب ها به ویژه حوادث ترافیکی، سلامت روان، مهارت های زندگی و خودمراقبتی، ترویج فرهنگ صحیح مصرف دارو، نقش مردم و ارایه دهندگان خدمات بهداشتی در تأمین، حفظ و ارتقای سلامت، طرح تحول سلامت، سلامت و ایمنی غذا، سلامت و ایمنی محیط زیست، پیوند اعضاء، اهداء خون، ایدز) می توانند در این جشنواره شرکت کنند.
جشنواره ملی فیلم سلامت، با هدف جمع آوری ایدههای بزرگ و دعوت از سینماگران و هنرمندانِ متعهدی که سالم زیستن آدمی، دغدغه آنهاست در چهار بخش «فیلم های سینمایی »، «مستند» ، «برنامه های تلویزیونی » و بخش «دانشجویی » برگزار خواهد شد.
جشنواره فیلم سلامت به دبیری ابراهیم داروغه زادهبه همت موسسه «آوای هنر سلامت» با همکاری معاونت اجتماعیوزارت بهداشت و درمان از اول تا پنجم شهریورماه سال جاری در تهران برگزارمیشود.
ارسال دو اثر «روزبه رحیمی نژاد» به دبیر خانه ششمین جشنواره فیلم شهر
روزبه رحیمی نژاد با ارسال دو اثر «حق کپی رایت محفوظ است؟» و «کودکان رنج»، در دبیرخانه ششمین جشنواره فیلم شهر ثبت نام کرد.
فیلم مستند «حق کپی رایت محفوظ است؟» به نویسندگی و کارگردانی روزبه رحیم نژاد به بهانه آثار لاله اسکندری به مشکلات حق کپی رایت در ایران میپردازد و از عوامل این مستند میتوان به صدابردار: حسام شریعت احمدی، دستیار کارگردان: امیدرضا زاده و امیر بروغنی، مجری طرح: سودابه سیه پوش، مدیر تولید: مهدی مدرسی، تهیه کننده: روزبه رحیمی نژاد، اشاره کرد.«کودکان رنج»دیگر فیلم رحیمی نژاد است که به دبیرخانه ششمین جشنواره فیلم شهر ارسال شده است،مستندی کوتاه که در ٤ اپیزود به دغدغه های کودکان می پردازد وسحر رضوی: طراح، علی رضا رحیمی نژاد:نویسنده،حسین مرتضوی:مدیر تولید،مرتضی درویش خانی:مدیر تصویر برداری و امید رضا زاده: دستیار کارگردان این فیلم هستند.
روزبه رحیمی نژاد کارگردان و تهیه کننده، پیش از این ساخت مجموعه ۴۲ قسمتی مستند هنرمندان با محوریت زندگی حرفهای اهالی سینما چون بهروز افخمی، رسول صدرعاملی، علیرضا زرین دست، رویا تیموریان و... را در کارنامه خود ثبت به ثبت رسانده است و ساخت مجموعههای مستندی چون «تمشک»، «سایه روشن»، «دربست باغ وحش» و فیلم مستند «کودکی گمشده» هم از دیگر آثار مستند روزبه رحیمی نژاد هستند. منبع: خبرگزاری ایسنا
منبع: قدس آنلاین
درخواست حذف خبر:
«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را بهطور اتوماتیک از وبسایت www.qudsonline.ir دریافت کردهاست، لذا منبع این خبر، وبسایت «قدس آنلاین» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۳۷۰۵۱۱۵ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتیکه در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.
با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.
خبر بعدی:
«مست عشق» ، زمانی برای مستی سالن های سینما / روایت مولانا و شمس ، پدیده ای فراتر از اکران
عصر ایران - شاید کمتر از یکماه پیش که خبر اکران نزدیک مست عشق در رسانههای سینمایی مطرح شد، کمتر کسی پیشبینی چنین موفقیتی در گیشه سینمای ایران را برای این فیلم متصور میشد.
مست عشق، در اولین روز فروش رکورد بالاترین فروش روز اول سینمای ایران را شکست. پیش از این، بالاترین فروش روز اول سینما در روز تعطیل 2 میلیارد و 300 میلیون تومان بود و در روز غیر تعطیل یک میلیارد و 300 میلیون تومان. اما روایت زیبای شمس و مولانا در اولین روز اکرانش که در یک روز غیر تعطیل رخ داد، این دو رکورد را یکجا شکست و به عدد اعجاب انگیز و بی سابقه 3 میلیارد و 500 میلیون تومان در روز اول اکران رسید.
مست عشق در حالی توانست با 50 هزار مخاطب در روز نخست به این رکورد برسد که پیش از این، تنها فیلمهای کمدی توان صدر نشینی داشتند و حتی نزدیک شدن به این اعداد برای فیلمهای غیرکمدی بیشتر شبیه رویا بود.
در حالیکه از اوایل اسفندماه سال گذشته، شایعات پراکنده درباره اکران نوروزی این فیلم در محافل سینمایی مطرح می شد، به یکباره و به دلایل نامشخص (و البته مشخص!) از گردونه اکران نوروز کنار رفت و زمزمه این شایعات از اکران نوروز به اکران عید فطر تبدیل شد. اما عدم اکران این فیلم در عید فطر باز هم بر حواشی نه چندان کم این فیلم افزود تا آنکه عوامل تولید فیلم با رونمایی از موسیقی تیتراژ فیلم با صدای علیرضا قربانی خبر از اکران فیلم در هفته پس از عید فطر دادند اما این خبر نیز نقطه پایان حواشی تمام نشدنی این فیلم نبود چراکه در فاصله یک روز تا شروع اکران، روابط عمومی فیلم خبر از تعویق اکران فیلم به دلایل فنی و آماده نبودن فیلم داد که همین موضوع با توجه به زمان طولانی تولید فیلم، بر حواشی آن بیش از پیش افزود و گمانهزنیهای درخصوص فشار سازمان سینمایی برای انجام اصلاحات در فیلم و مقاومت گروه سازنده در مقابل این درخواست را رقم زد.
به هر روی این فیلم پس از یک هفته تأخیر اعلام شده از تاریخ پنجم اردیبهشت ماه در حالی وارد گردونه رقابت اکران شد که دو فیلم کمدی پر قدرت همچون سالهای اخیر سینمای ایران در این عرصه در حال یکهتازی بودند و کمتر کسی شانسی برای مست عشق در رقابت با این کمدیها قائل بود؛ تمساح خونی که به تازگی رکورد رسیدن به فروش یک میلیارد تومان در ۴۰ روز را از آن خود کرده بود و سال گربه که در اولین هفته اکران خود رکورد فروش اولین روز، سه روز اول و هفته اول فیلمهای سینمایی را بدست آورده بود.
اما پیشفروش پانصد میلیون تومانی در اولین روز آغاز پیش فروش و در فاصله سه روز مانده تا شروع اکران فیلم، زنگ خطری جدی برای فیلمهای رقیب بود که این بار با حریفی دست و پا بسته رو به رو نخواهند بود.
استقبال از پیش فروش فیلم چنان زیاد بود که بسیاری از سینماهای کشور از بامداد روز چهارشنبه، اکران فیلم را با سانسهای فوقالعاده آغاز کردند. اتفاقی که سالها بود برای فیلمهای غیر کمدی در سینمای ایران تبدیل به رویا و آرزو شده بود.
مست عشق در زمان انتشار این گزارش، فروش 28 میلیارد تومان در فاصله تنها ۵ روز از شروع اکران را پشت سر گذاشته و تمامی رکوردهای سینمایی را از آن خود کرده است.
استقبال بسیار زیاد مخاطبان از فیلم، سالنهای پر از تماشاگر در تمامی سانسها از سانسهای اصطلاحاً مرده ساعت ۱۳ و ۱۵ عصر تا سانسهای فوقالعادهی بعد از نیمه شب، همگی نشان از علاقه بینندگان و به دست گرفتن نبض مخاطب توسط این فیلم دارد. موضوعی که برای نخستین بار در تاریخ سینمای ایران توسط یک فیلم آن هم با حال و هوای عشق و حول زندگی شاعران و اسطوره های ادبی ایران زمین شکل گرفته است.
تشویقهای مردم در انتهای فیلم در سالنهای سینما، همخوانی ترانه علیرضا قربانی با شروع تیتراژ پایان فیلم در سالنها، تقاضای بلیت برای نشستن بر روی زمین در حالی که ظرفیت سالنها تکمیل شده است و به اشتراک گذاشتن لحظاتی از فیلم با دیالوگهای شمس و مولانا در این فیلم در شبکههای اجتماعی توسط مخاطبان، همه و همه در حالی رخ میدهد که این اتفاقات را تنها و تنها در ایام رونق و شکوه جشنواره فیلم فجر سالهای دور شاهد بودیم.
از سوی دیگر اقبال منتقدان و اهالی سینما نسبت به این فیلم نیز در نوع خود جالب توجه و حائز اهمیت است. گویی برای اولین بار در تاریخ سینمای ایران، گروهی دست به تولید فیلمی زدهاند که توانسته توجه همزمان مخاطبان عام و منتقدان خاصاندیش و نکتهسنج سینما را جلب نموده و در یک نقطه مشترک به هم برساند؛ اینکه با فیلمی خاص، با قصهای جذاب و روایتی پر کشش همراه با تولید و پروداکشن قابل قبول مواجه هستیم.
بدون شک دستیابی به چنین ترکیبی از رضایت قاطبه مخاطبان در این فیلم میتواند، راهنمای سایر تهیهکنندگان و کاگردانان سینمای ایران برای تولید بیشتر آثاری از این دست و در نهایت، نیل به هدف اعتلای سینمای ایران باشد و در حالی که در سالهای اخیر، نگاه تجاری حرف نخست را در سینمای ایران زده و تفکر سنتی بر این اعتقاد بوده است که تنها فیلم های طنز قابلیت اقبال عمومی را دارد، مست عشق میتواند مسیر جدیدی را در تاریخ سینمای ایران باز نماید.
ادبیات کهن پارسی، سرشار از قصه های جذابی است که با بروز و ظهور پدیده هایی همچون مست عشق، فضای سرمایه گذاری برای تولید بیشتر آثاری از این دست که به نوعی ادای دین به فرهنگ و ادب و تاریخ و تمدن ایران و اعتلای آن است را بیش از پیش تسهیل خواهد نمود و البته باید این نکته را نیز بپذیریم که اقبال عمومی مخاطبان به آثار کهن ایرانی از جمله حکایت مولانا و شمس در مست عشق یک پیام روشن دارد و آن هم تغییر ذائقه مخاطب است.
اگرچه شاید برای پیشبینی سقف فروش مست عشق و حد نهایی اقبال مخاطبان به این فیلم کمی زود باشد، اما مسیر پیشرو و میزان فروش این فیلم تا این لحظه، نشان از تداوم این اشتیاق مردم نسبت به فیلم و شکلگیری عصر جدیدی در سینمایی ایران دارد که در آن عمق و اندیشه آثار سینمایی حرف اول را خواهد زد.
کانال عصر ایران در تلگرام بیشتر بخوانید: برای تماشای بازیگران ترکیهای یا قصۀ شمس و مولانا؟ «مست عشق» نیامده رکورد فروش روز اول سینمای ایران را شکست هستی تا سرمستی؛ به بهانه فیلم «مست عشق»